Ihan Itse

Ihan itse on keskustelufoorumi kaikille kädentaidoille
Tänään on Ke Touko 22, 2013 3:29 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Palvelinkulut sponsoroi Ihan kiva kauppa

Aloita uusi ketju Tämä viestiketju on lukittu. Et voi vastata tai muokata viestejäsi  [ 31 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: pyöröpuikot
ViestiLähetetty: La Syys 15, 2007 6:13 pm 
Ihan uusi

Hip! Nyt löytyi laatikon pohjalta pyöröpuikkoja ja jämälankoja! Sormet jo syyhyävät päästä niillä jotain tekemään, mutta ei ole pienintäkään ajatusta mitä se jokin voisi olla... ikinä en ole pyöröpuikoilla mitään neulonut, joten olen hieman hukassa.
Mitä voi tehdä esim. 40cm ja 70cm pitkillä ja ehkä puoli senttiä paksuilla pyöröpuikoilla?

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Syys 15, 2007 6:23 pm 
Vakkari, on kuin kotonaan

No vaikkapa paksusta langasta talveksi lämpöisen "kaulurin". N. 50cm pitkä putki, leveys saa olla ihan muhkea, joka taitellaan kaksinkerroin ja pujotetaan sitten kaulaan kaulurin tapaan. Lyhyemmillä puikoilla voisi tehdä vaikka kaulaliinan, neulot vain haluamasi pituisen putken, päät umpeen ompelemalla tai virkkaamalla ja koristeeksi jotain kivaa.. tupsuja tms.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Syys 15, 2007 7:27 pm 
Vakkari, on kuin kotonaan

:wawe:

Pyöröpuikoilla voi neuloa myös tasoneuletta. "Unohda" se siima siinä välissä ja käytä kuin kahta puikkoa ja käännä neule normaalisti kerroksen lopussa.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Syys 16, 2007 10:21 am 
Vakkari, käytännössä asuu täällä

Pyöröpuikoilla voi neuloa mitä tahansa puikkokokoon sopivaa, sekä tasona että suljettuna neuleena. Neulominen pyöröllä on kevyempää kuin pitkillä puikoilla, sillä koko työtä ei tarvitse kannatella. Lisäksi puikot eivät ole ota kiinni käsinojiin tai ole muuten tiellä. Minä en osaa neuloa pitkillä puikoilla ollenkaan vaan käytän aina joko sukkapuikkoja tai pyöröpuikkoja.

Pienempääkin suljettua neuletta voi tehdä Magic loop-tekniikalla.
http://helminalle.vuodatus.net/blog/cat ... aikalenkki
http://www.ullaneule.net/0107/neuvot_magicloop.html
http://www.youtube.com/watch?v=BtBSmxGomPk

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Syys 16, 2007 11:07 am 
Aloittanut foorumilla juuri

Tuon magic loopin opettelin minäkin, ja se on aivan mainio tekniikka! Se tosin vaatii vähän laatua pyöröpuikoilta, sillä ne kaikista jäykkäletkuisimmat eivät taivu kovin iloisesti taikalenkille.

Tasoneuleita on hyvä neuloa pyöröillä myös, ei haittaa vierustoveria bussissa ja itsekään ei tarvitse niin hartiavoimiaan tuhlata.

Puolensentin eli vitosen (5mm) puikoilla voit neuloa vaikka Novita Isoveljestä kaulahuivia tai kaksinkertaisest Novita Woolista pehmeämpää.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Loka 02, 2007 11:14 pm 
Vakkari

nyt kertokaa minulle olenko ymmärtänyt jotain väärin. Olen kuullut huhuja, että sukkaa voisi neuloa 30 cm pyöröpuikoilla. Mutta eihän tämä toimi! Kuinka paksua lankaa ja isoa sukkaa näillä on tarkoitus tehdä? Pyöröpuikot ovat mainiot junaneulontaan, pitääkö minun vaan aloittaa näillä massiivinen patalapputuotanto?

Mode: kaupallinen osuus poistettu

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Loka 03, 2007 11:23 am 
Superaktiivinen vakkari

Minullakin on kotona vain iso kasa sukkapuikkoja ja "tavallisia" pitkia puikkoja (tai miksi niita nyt kutsutaankaan), ja olen miettinyt etta pyoropuikot voisivat olla kannattava hankinta. Etenkin kun kasialani pyrkii yleensa sen verran loysaksi, etta etenkin sukkia/lapasia/tms neuloessa puikot tipahtelevat yhtenaan.

Neulon enimmakseen pipoja, lapasia, sukkia, kaulaliinoja ja muuta melko pienta. Langat ei yleensa ole ihan sielta ohuimmasta paasta, ehka arviolta sellaisia nelosen puikoilla neulottavia. Jos nyt parit kolmet pyoropuikot hankkisin, niin minkakohan kokoiset ja pituiset kannattaisi hankkia etta alkuun paasisi? :hmm:

Minakin olen muuten ihmetellyt tuota sukkien neulomista pyoropuikoilla, etta eikos niista tule hirmu isot, tai sitten niita taytyy jotenkin venyttaa kamalasti neuloessa...? *tuntee olonsa tyhmaksi* :oops:

Profiili  

Viestin otsikko: cybersukka
ViestiLähetetty: Ke Loka 03, 2007 11:47 am 
Hyperaktiivinen Vakkari

Alla olevasta linkistä löytyy sivusto, jossa on ohjeet sukkaparin neulomisesta 2 pyöröpuikolla. 'Lessoneiden' kuvat on aika havainnolliset, vaikkei englanniksi neulomista olisi ennen harrastanutkaan.
http://www.socknitters.com/2circs/index.htm

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Loka 03, 2007 12:01 pm 

Jotkut pitävät tuota 30 sentin "sukkapyöröä" näppäränä, mutta minä en onnistunut ollenkaan, sillä silmukoita piti kiskoa koko ajan, koska sukkani oli kapeampi kuin tuo pyörö. Minusta sukkapuikot ovat näppärämmät tai sitten teen sukat kahdella pyöröllä, magic loopia en ole kokeillut. Makuja ja tekniikoita on monia, kannattaa siis kokeilla erilaisia tekniikoita.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Loka 03, 2007 12:48 pm 
Vakkari

Pyöröpuikkoja on saatavilla niinkin lyhyitä kuin 22-senttisiä. Niillä jo luulisi sukkien tekemisen onnistuvan ilman jatkuvaa silmukoiden nyhkimistä. (Hih, asun semmoisessa maassa, jossa melkein kaikki paikalliset neulojat neuloo pitkillä puikoilla. Joka neuletapaamisessa aina joku innostuu kyselemään mun pyöröistä: "Mitkä nuo tuommoset puikot oikein on? Miksi te tuollaisilla neulotte? Eikö tuo ota ihan hirveästi hartioihin ja ranteisiin?" Itte ne laittaa suoran puikon jumiin kainalon alle niin ettei se pääse liikkumaan, työntää sitten sen toisen puikon kärjen ekaan silmukkaan, minkä jälkeen alkaa senpäiväinen veivaaminen langan ja toisen puikon kanssa että sen vasta luulisi aiheuttavan kaikenlaisia hartiakipuja.)

Eikös täällä ollut muuten hiljattain toinenkin keskustelu pyöröpuikoista?

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Loka 03, 2007 7:27 pm 
Vakkari, kantapöpö

AnneV kirjoitti:
Pyöröpuikkoja on saatavilla niinkin lyhyitä kuin 22-senttisiä. Niillä jo luulisi sukkien tekemisen onnistuvan ilman jatkuvaa silmukoiden nyhkimistä.

Mä olen vankkumaton pyöröpuikkeloiden kannattaja ja onpa tullut taannoin nuo 22 cm "sukkapyöröt" hankittua, mutta niillä en saanut neulottua mitään kun sormet alkoivat krampata. Ei onnannut sellainen normaali "avara" neulontaote...

Olen tehnyt kahta sukkaa/lapasta samanaikaisesti myös yhdellä pyöröllä magic loopilla. Onnistuu niinkin :D

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Loka 04, 2007 5:11 pm 
Hyperaktiivinen Vakkari

mä olen tuollaisella 22cm pyöröpuikolla neulonut suljettua neuletta, hihatinta. yhtään en muista montako silmukkaa siinä oli, mutta varmaan muutama enemmän kuin sukassa. jotenkin arastelen kokeillakaan sukan tekoa pyöröllä, kun tuntuu että siinä on sitten ihan hartiat ja kädet "sumpussa" kun on tottunut neulomaan avaralla otteella, kuten joku aiemmin jo mainitsi.

muuten tykkään pyöröistä mahdottomasti. lähestulkoon kaiken neulon pyöröpuikoilla, säästää hartioita varsinkin isoissa neuleissa.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Loka 04, 2007 5:40 pm 
Vakkari

Pyöröpuikot ovat minunkin suosikit, mutta äärimmäisen harvoin käytän niitä sulkejetun neuleen kutomiseen.

Taannoin ostin vahingossa todella lyhyet pyöröt (olisivatko juuri tuon 22cm) ja samalla lailla kävi kuin ixullakin; sormet kramppas hyvin äkkiä. Sukat ja lapaset (samoin pipot) olen kutonut sukkapuikoilla.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Loka 04, 2007 10:00 pm 
Vakkari

onko tämä pyöröpuikkosukka urbaani legenda? Ilmoittautuuko kukaan, joka olisi onnistunut neulomaan sukat lyhyillä pyöröpuikoilla?

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Loka 05, 2007 8:30 am 

Ei pyöröpuikkosukka ole mikään urbaanilegenda, blogeissa olen nähnyt monetkin lyhyellä pyöröllä kudotut sukat. Jotkut neulojat pitävät tuosta tekniikasta muita tekniikoita enemmän. Sitä en osaa sanoa palstaileeko täällä ketään sukkapyöröistä pitävää.

Minullakin kädet kipeytyivät tuossa ainoassa yrityksessä neuloa sukka lyhyellä pyöröllä, koska käsien asento on erilainen kuin normaalisti.

Profiili  

Viestin otsikko: Pyöröpuikot
ViestiLähetetty: Pe Loka 05, 2007 3:01 pm 

Minä en käytä juuri ollenkaan muita kuin pyöröpuikkoja, neuloin sitten mitä vain. Itse asiassa en oikein ymmärrä, mihin tarvitaan perinteisiä, pitkiä puikkoja. Nehän ovat kovin hankalan malliset mukana kuljetettavaksikin ja pyöröt ajavat saman asian.

Sukkapyöröä en kyllä ole kokeillut. Yleensä teen hihat (/ sukat /) lapaset) kaksi kerrallaan kahden pyörön tekniikalla, ylempänä olikin tähän linkki. Siinä on se etu, että levennykset ja kavennukset tulevat helposti samaan kohtaan molemmissa kappaleissa. Magic loopia olen joskus käyttänyt, mutta pidin sitä aika hankalana tekniikkana.

http://puuhanurkka.blogspot.com

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Loka 05, 2007 4:27 pm 
Vakkari, kantapöpö

Mun mielestä sitten taas se kahden pyörön menetelmä on hankala... Ennemmin käytän piiiitkää (100-120 cm) pyöröä jolla teen periaatteessa saman kuin kahdella vähän lyhemmällä pyöröllä. Mutta tosiaan magic loop -tekniikkaa hyödyntäen

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Loka 07, 2007 10:28 am 

Taitaa olla makuasia millä tekniikalla tykkää sukkansa tehdä, minä en ole kokeillut riittävästi tuota yhden pitkän pyörön tekniikka. Teen sukat joko sukkapuikoilla tai sitten kahdella pyöröllä. Pyörötekniikka on minusta ehdottomasti parempi kuin sukkapuikot, mutta joidenkin ohjeiden muuttaminen pyörölle sopivaksi vie liiaksi aikaa, joten teen sukat silloin mieluummin sukkapuikoilla. Myös sopivien välikokoisten pyöröpuikkojen löytäminen on haasteellista.

Niin ja sitten on tämä matkaneulonta, minulla ei ole lentokoneeseen sopivia pyöröpuikkoja sukankutomiseen sopivassa koossa eli siellä neulotaan aina sukkapuikoilla.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Loka 18, 2007 3:14 pm 
Vakkari

Minä neulon pyöröpuikoilla,koska olen huomannut, että neulottaessa niillä eivät hartiaseutu ja kädet rasitu niin helposti. Sukat ja lapaset neulon kyllä perinteisellä tavalla käyttäen sukkapuikkoja, luulen ettei tuo kahdella pyöröpuikolla neulotun sukan tekeminen onnistuisi minulta. Näytti sen verran vaikealta.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Loka 28, 2007 5:09 pm 
Ihan uusi

Joo, muakin kiinnostaisi, että mitä kaikkea voi tehdä pyöröpuikoilla.

Itselläni on paljon pyöröpuikkoja, jokaista paksuutta mutta siimojen pituus on kaikissa 80cm.

Mitäs niillä keksisi?

Mode: kaupallisuuseditointi (tuotemerkin poisto)

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Loka 28, 2007 8:17 pm 

Pyöröillä voi neuloa aivan kaiken, sillä niitä voi käyttää sukkapuikkojen tai pitkien puikkojen sijaan.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Tammi 08, 2008 1:54 pm 

Hildi kirjoitti:
onko tämä pyöröpuikkosukka urbaani legenda? Ilmoittautuuko kukaan, joka olisi onnistunut neulomaan sukat lyhyillä pyöröpuikoilla?

Sukkia en ole tehnyt (vielä), mutta pienen pojan villavaippahousujen lahkeet ovat onnistuneet 30cm pyöröllä. Välillä kaipaisin myös vielä pienempää, eli sitä 22 senttistä, mutta ei ole tullut missään vastaan.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Tammi 09, 2008 9:17 pm 
Aktiivinen Vakkari

Minäkin olen (osittain muuten Ihan Itsestä löytyneiden linkkien vaikutuksesta :smt045 ) luopunut kokonaan pitkistä puikoista sekä sukkapuikoista ja käytän nykyisin ainoastaan pyöröjä. Sukat ja lapaset kahdella pyöröllä, isommat neuleet sitten yhdellä, joko ihan perinteiseen tapaan tai sitten magic loopilla. Olen huomannut, että minulle kaikkein sopivimmat ovat pitkät, vähintään 80 senttiset pyöröt, sillä ne taipuvat mukavasti eri tekniikoihin, lyhyemmällä esim. magic loopin neulominen tuntuu kovasti kankealta. Kannattaa kyllä kokeilla!

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Tammi 20, 2008 11:15 am 
Aktiivinen Vakkari

Juuri tein säärystimet pyörönä. Tein kahdella aika lyhyellä pyöröpuikolla, koska magic loop on minusta vaivalloisempi. On muuten hauskaa neuloa yli 40 vuotta ja sitten oppia uutta sanastoa. Olen neulonut pitkillä pyöröpuikoilla pientä suljettua-neulosta ja vasta nyt sain tekniikalle nimen.

http://www.knittinghelp.com/videos/advanced-techniques

Minusta tuo linkki on hyvä videoineen, vaikka nainen puhuukin liikaa filmeissä.Ei ilmeisesti luota, että kuva puhu puolestaan.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Helmi 09, 2008 12:22 am 
Vakkari

Mä löysin lehdestä helpon ohjeen pipolle, paksulla langalla joustinneuletta lyhyillä pyöröpuikoilla nro 9. Kaupasta löytyi numero 8 ja 60cm pitkät, jotka ostin. Silmukoita luodaan 48kpl ja nyt näyttäis siltä, että nuo puikot on liian pitkät... Mikä olis sopiva mitta? 20cm vai 40cm?

Ja toisekseen, miten ne puikot kuuluisi yhdistää toisiinsa, niin että siitä siis tulis suljettu neule? Mä en ole neulonut juuri nimeksikään enkä tätä ennen edes koskenut pyöröpuikkoihin, ja kun kokeilin tuota pipoa ja neuloin pari riviä, tajusin ettei se oo sellasta putkea ollenkaan... Selittäkää tyhmälle :oops:

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Helmi 09, 2008 11:18 am 
Hiljalleen kotiutumassa foorumille

Itse neulon kaiken pyöröillä, ei rasita hartioita/niskoja, samaan tapaan kuin tavalliset pitkät... ja on kätevät kuljettaa mukana...

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Helmi 12, 2008 5:23 pm 

every

Kun olet luonut tarvittavat silmukat puikolle älä käännä työtä vaan liuta ensimmäisenä tehty silmukka vas. puikon (jos oikea kätinen) kärkeen ja aloita neulominen siitä. Kiristä lankaa riittävästi tai neulo muutama silmukka molemmilla langoilla, jolloin liitoskohtaan ei jää rakoa.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Helmi 17, 2008 12:39 pm 

Sellasta olisin tiedustellut, että miten olette saaneet bambupyöröjen kaapelin oikenemaan?
Mulla on 80cm 7mm bambupyörö, joka on kippuralla kuin sian saparo. En uskaltanut liottaa sitä vedessä samalla tavalla kuin muovisia tai metallisia pyöröjä uskallan (eli heitän koko puikon kuumaan veteen likoamaan noin 10 minuutiksi ja oion sitten). Uitin bambuisista vaan kaapelia, mutta koska jouduin nököttämään vesikupin äärellä, en jaksanut odotella kuin vajaan 5min ja se ei oikein tainnut riittää.
Onko vinkkejä, vai pitääkö vaan jaksaa istua, pidellä puikkoa ja odottaa?

Mode: kaupallinen osuus poistettu

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Helmi 18, 2008 8:28 am 
Aktiivinen Vakkari

Samma kirjoitti:
Sellasta olisin tiedustellut, että miten olette saaneet bambupyöröjen kaapelin oikenemaan?

Itse olen oikonut kaikki pyöröpuikot valuttamalla hanasta niin kuumaa vettä kuin siitä tulee (meillä max. 80 asteista) ja sitten oikonut, on toiminut vähän paksummillakin kaapeleilla. Eli jos ei hanakuumuus riitä, niin keitä vettä ja anna jäähtyä ihan vähän, ja sitten dippaat kaapelin sinne. Mulla on kyllä oikeneminen tapahtunut ihan kertalaakista, ei ole tarvinnut odotella, eli vaatii vain riittävän kuuman veden.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Helmi 18, 2008 11:23 am 
Aktiivinen Vakkari

Aina oppii uutta kun vanhaksi elää.. Enpä ole tajunnut, että noita pyöröpuikkojen kaapeleita saa noin suoristettua. Mulla on äidin perintöpyöröjä vaikka kuinka ja paljon, mutta vuosien saatossa ovat menneet niin kippuralle, että ei niillä neuloa voi. Pitääkin mennä suoristelemaan pyöröjä!

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Tämä viestiketju on lukittu. Et voi vastata tai muokata viestejäsi  [ 31 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]